Захарният диабет е метаболитно заболяване, изразява се в повишаване нивото на глюкозата в кръвта. Глюкозата от друга страна е главен отговорник за производство на енергия в клетките на тялото. За тази цел обаче е необходимо количеството инсулин да не бъде дефицит, а напротив – да е наистина достатъчно. Как действа инсулинът? Той притежава невероятната способност да намали високите нива на кръвната захар след хранене, съдействайки ѝ да влезе в клетката и да образува гореспоменатата енергия. За съжаление, при диабетиците липсва пълноценното производство на инсулин от панкреаса.

Захарният диабет се дели на тип 1 (инсулинозависим) и тип 2 (неинсулинозависим).
В първия случай (тип 1) се налага инжектирането на инсулин, тъй като липсата му в организма е пълна и няма кой да повлияе на повишената след хранене кръвна захар.
Вторият вариант (тип 2) описва друга картина – инсулин не липсва, обаче той не е способен да си свърши пълноценно задачата, а именно глюкозата да проникне в клетките. Състоянието може да се повлияе от сваляне на килограми, специфичен хранителен режим и медикаменти – по преценка на специалист, разбира се.

Кои са факторите за поява на диабет?

• значително повишено тегло (над нормата);
  • фамилна предразположеност;
  • повишени холестерол и кръвно налягане;
  • заболявания на сърдечно-съдовата система.

Какви са симптомите?

• умора;
  • сухота в устата;
  • сърбежи по цялото тяло;
  • трудно зарастващи рани;
  • непрестанна жажда;
  • често уриниране и др.

*Важно! Невинаги има ясно изразени симптоми, което е предпоставка за късното диагностициране на болестта.

Гестационен диабет

Гестационният диабет е сред честите усложнения през 9-те месеца. Състоянието трябва да се следи от ендокринолог, защото може да бъде опасно за плода. Добрата новина е, че след появата на бебето при повечето жени нивата на кръвната захар се нормализират. Възможно е заедно с медикаментозно лечение лекарят да назначи и отказ от определени храни. Вашата задача е да следвате препоръките на ендокринолога. След появата на бебето дори при видимо оптимални резултати, е важно проследяването на състоянието да продължи поне още половин година.

Инсулинова резистентност

Това състояние се изразява в нарушение на въглехидратния толеранс. Статистиките сочат, че много хора, които имат инсулинова резистентност, не знаят за нейното съществуване. Заболяването никак не е безобидно, защото е стъпката преди появата на диабет – особено застрашени са хора с роднини, болни от диабет тип 2.
Съветваме ви да поддържате добра физическа активност, да се храните балансирано и да избягвате прекомерната консумация на захар и тесто. Особено за дамите, планиращи бременност, напомняме, че инсулиновата резистентност би могла да повлияе негативно на качеството на яйцеклетките.

Независимо дали имате симптоми или просто е време за вашия профилактичен преглед при ендокринолог, можете да ни се доверите. Специалистите в Mclinic притежават дългогодишен опит, подхождат индивидуално към всеки пациент и разбира се, работят с техника на световно ниво. Защото вашето здраве е нашата мисия!

Прочетете още: