Ендокринологията е клон на медицината, насочен към ендокринната система, контролираща хормоните в човешкия организъм.

Doctor checking glandes of patient

Каква е ролята на ендокринолозите?

Те са квалифицирани специалисти, които диагностицират ендокринните нарушения, чиито симптоми понякога са едва забележими. Ако страдате от хормонален дисбаланс, то ендокринологът ще се превърне в „най-добрия ви приятел“ по пътя към разрешаване на проблема. Точно така, целта на ендокринолога е да възстанови хормоналния баланс в организма.

Ендокринните жлези произвеждат хормони (химични вещества), които от своя страна се отделят в кръвта и по този начин оказват влияние на функционирането на конкретни органи.

Как? Изпращат им сигнали, за да ги инструктират какво трябва да правят. Когато жлезите не произвеждат точното количество хормони, се развиват редица заболявания.

Основните жлези за производство на хормони са:

• Хипоталамус: Отговорен е за телесната температура, усещането за глад, настроението, освобождаването на хормони от други жлези; а също така контролира жаждата, спокойния сън и сексуалното желание.

• Хипофиза: Считана за „главната жлеза“, хипофизната жлеза контролира другите жлези и произвежда хормоните, оказващи влияние върху функциите на организма. Хормоните на хипофизата се делят на такива, произвеждани от задния дял на жлезата – и други, произвеждани от предния дял.

• Паращитовидни жлези: Отделят паратироиден хормон, регулират калциево-фосфатната обмяна в организма.

• Панкреас: Произвежда инсулин, отговорен за нивата на кръвната захар.

• Щитовидна жлеза: Произвежда хормони, свързани с изгарянето на калории, отговорна е за правилната сърдечна честота.

• Надбъбречна жлеза: Контролира хормоните, отговорни за растежа, метаболизма и стреса.

• Епифизна: Произвежда мелатонин – той е от основно значение за качеството на съня.

• Яйчници: Отделят естроген, тестостерон и прогестерон –женските полови хормони.

• Тестиси: Отговорни са за мъжкия полов хормон – тестостерон, и производството на семенна течност.