Съдова хирургия
Разширени вени
Паякообразни вени
Лечение

graphicРазширените и паякообразните вени често се появяват с напредването на възрастта. Въпреки че и някои млади дами също страдат от този естетически проблем (макар той да не е само такъв). В случай че върху краката и стъпалата си забележите големи, подути кръвоносни съдове, то определено става дума за разширени вени. Паякообразните вени са по-малки разширени венозни съдове, които биват от червени до лилави. Най-често удобно се разполагат върху краката и бедрата.

Кого засягат разширените и паякообразни вени?
Ако трябва да боравим с цифри, то ситуацията е следната: приблизително между 30% и 60% от възрастните страдат от разширени или паякообразни вени. Дамите обаче по-често се превръщат в тяхна жертва, отколкото мъжете. Както вече споменахме – особено с напредването на възрастта.

Какви са причините за поява на разширени и паякообразни вени?

Редица фактори предразполагат към появата на проблема:

• Генетични;
  • Професии, които изискват постоянна продължителност човек да бъде „на крак“ сякаш приканват появата на разширени или паякообразни вени;

• Затлъстяване;

• Хормонални промени по време на бременност;

• Прием на противозачатъчни;

• Хормонално-заместителна терапия при менопауза;

• Повишено вътркоремно налягане (бременност, тумор, запек);

• Кръвни съсиреци;

• Други причини могат да бъдат употребата на локални стероиди, наличието на травма или нараняване на кожата, предишни венозни операции, излагането на влиянието на ултравиолетови лъчи и приложението на ластични пояси в коремната област.

Какви са симптомите на разширените и паякообразните вени?

Много пациенти с разширени вени се оплакват от силна болка или спазми в областта на краката. Към тези неприятни усещания се присъединяват и умората, безпокойството, паренето, пулсирането, изтръпването, тежестта в краката. Болката, причинена от разширени вени, обикновено се облекчава чрез повдигане на краката нагоре или носене на компресивни чорапи.
При жените симптомите могат да се засилят по време на менструалния цикъл, както и през бременността. Не е изключено да се появят подуване, образуване на трофична язва и по-тъмна пигментация на кожата, особено в областта на глезена. Понякога разширените вени могат да доведат и до появата на повърхностен тромбофлебит (възпаление на вена), който се характеризира с болка и зачервяване върху разширената вена.

Прочете повече по темата тук. Д-р Добричков – лекар по съдова хирургия в Mclinic, отговаря на най-често задаваните въпроси, свързани с раширените вени.