Диабет тип 1 (хронично автоимунно заболяване), понякога наричан инсулинозависим диабет или младежки диабет, може да се развие на всяка възраст, но най-често се среща при деца, тийнейджъри и млади хора. При диабет тип 1 панкреасът произвежда съвсем малко инсулин или изобщо не произвежда такъв, така че лечението е необходимо през целия живот. Не е известно да съществува профилактика на заболяването.

Причините за появата на диабет тип 1 не са напълно известни, но се предполага, че генетичната предразположеност е сред тях. В повечето случаи имунната система на организма атакува и унищожава клетките на панкреаса, които произвеждат инсулин. В такъв случай налице е сериозен проблем – невъзможност за усвояване на глюкозата. Този процес е постепенен, възможно е в началото да няма симптоми. Едва тогава, когато са засегнати достатъчно от клетките, произвеждащи инсулин, и кръвната захар се повиши, сигналите започват да се проявяват.
Тъй като диабет тип 1 е автоимунно заболяване, хората с други автоимунни заболявания, като болест на Хашимото или първична надбъбречна недостатъчност (известна също като болест на Адисон), са по-склонни да страдат от този проблем. За съжаление, случаите на диабет тип 1 се увеличават в световен мащаб.

Какви са симптомите?

• Непрестанна жажда;
  • Често уриниране;

• Постоянен глад;
  • Загуба на тегло;
  • Замъглено зрение;
  • Постоянна умора;
  • Повишена кръвна захар;
  • Захар в урината.

*Важно! Невинаги има ясно изразени симптоми, което е предпоставка за късното диагностициране на болестта.

Как се диагностицира и лекува?

Вашият лекар ще назначи кръвни тестове за диагностика. Хората, които страдат от диабет тип 1, трябва ежедневно да си поставят инжекции инсулин, за да поддържат нормалното ниво на глюкоза в кръвта. Здравословната диета, упражненията и редовното проследяване на нивата на кръвната захар също са важни за овладяване на състоянието.

Как следите нивата на кръвната захар?

Можете да следите нивата на кръвната си захар в домашни условия, няколко пъти дневно, с помощта на глюкомер. Възможно е тя да търпи резки промени, но лекар ще прецени кои са препоръчителните нива.

Кога трябва да посетите Вашия лекар?

Ако Вие или член от семейството Ви имате някои от гореспоменатите симптоми или фамилна обремененост и история на диабет, не се колебайте да запишете своя час при ендокринолог в Mclinic. Нашият екип подхожда индивидуално към всеки случай, за да предостави на пациентите консултация и лечение на световно ниво.

Прочетете още: