Факт е, че все още има жени, които губят живота си поради рак на маточната шийка. Да, статистиката е наистина тревожна (в световен мащаб около 570 000 жени са диагностицирани годишно с рак на маточната шийка), защото заболяването е предотвратимо и лечимо, когато е диагностицирано навреме. Особено застрашени са жените в детеродна възраст.
Специалистите от Мclinic препоръчват на всички пациентки да спазват профилактичните прегледи и да не пропускат година без профилактичен гинекологичен преглед с цитонамазка.

Защо?

Цитонамазката (PAP тест) e ценен метод за скрининг и профилактика на рака на маточната шийка. Извършва се бързо, не е болезнен и е финансово достъпен.

Началото

Американският патоанатом, който всъщност е с гръцки произход, Джордж Папаниколау, прави този тест за първи път още през който през 1928 година. Истината е, че това се превръща в откритието на живота му, защото впоследствие методът става причина много жени да бъдат излекувани.Той установява, че тази (поне на пръв поглед) обикновена процедура, която използва специални тампони/миничетка за събиране на материал, би могла да се изследва под микроскоп за наличието на ракови или предракови промени.

Необходими са няколко минути

Няма причина да се страхувате от цитонамазката. Подгответе се за обикновен гинекологичен преглед. Вземането на проба отнема само няколко минути, прави се по време на рутинен преглед в кабинета на вашия акушер-гинеколог и – както вече споменахме, няма да изпитате болка или дискомфорт, които да възпрепятстват дневните ви ангажименти. Не е изключено вашият лекар да вземе секрет и за микробиология, особено в случай че се оплаквате от необичайно течение, сърбеж и други.
Все пак! Може да почувствате леко прищипване, когато се постави спекулумът, разтварящ влагалището, за да се види маточната шийка.

Какво следва?

С четка се обтриват външната част на маточната шийка и цервикалният канал – целта е да се вземат повърхностни клетки. Вече не звучи така страховито, нали? Възможно е след взимането да има оскъдно зацапващо прокървяване.

Резултатите

Заредете се с търпение, защото резултатът няма да е готов в рамките на един ден. Може би ще отнеме около една до две седмици (зависи колко е натоварен графикът на специалистите, които ще изследват пробата).

Резултатите се делят на 5 групи:

• РАР I –нормална цитонамазка
  • РАР II (доброкачествени промени (клетки, показващи най-често възпалителни промени или метаплазия, HPV инфекция).
  • РАР III (граничен резултат).
  • РАР ІІІА (няма наличие на ракови клетки).
  • РАР ІІІВ (лека до среднотежка дисплазия (ЦИН I или II). Измененията могат да се развият до раков процес.
  • РАР IV (наличие на единични ракови клетки (тежка дисплазия).
  • РАР V (наличие на множество ракови клетки (инвазивен карцином).

Важно! Никога не търсете отговор на въпроси, свързани с вашия резултат, в интернет, а своевременно се свържете с лекар. Акушер-гинекологът най-точно ще прецени каква е ситуацията, ако се налага ще ви насочи към други специалисти с цел допълнителни консултации и оценка на състоянието.
По-съвременен метод за цитологично изследване на маточната шийка се нарича „течно базирана цитология“. Това е цитонамазка, при която клетките се поставят в специална течна среда. След това се центрофугират на специален апарат, при което се премахват всички примеси като слуз, левкоцити, еритроцити и се гледат чистите клетки. По тази технология с една проба могат да се изследват и човешки папилома вирус, хламидия, уреаплазма, микоплазма и други.

HPV

Сред най-разпространените инфекции е тази с човешкия папилома вирус (HPV). Вирусът атакува епителните клетки на кожата и лигавиците в човешкото тяло. Известни са повече от 200 подтипа HPV. Голяма част от тях пичиняват инфекции, които протичат изцяло безсимптомно, но могат да доведат до развитието на рак на маточната шийка. Ефективно средство за превенция срещу развитието на този тип неоплазма е прилагането на ваксина срещу човешки папилома вирус. Наличието на ваксина в никакъв случай не отменя профилактичните прегледи.
И още нещо: Изследването на високорисковите човешки папилома вируси допълва скрининга за рак на маточната шийка.

В общата популация цитонамазката е показана между 21- и 65-годишна възраст, минимум веднъж на 3 години. При наличие на патологичен резултат честотата на контролните проби се увеличава след провеждане на лечение или допълнителни изследвания, като колпоскопия, а при необходимост – биопсия.
Трябва да се подчертае, че цитонамазката е скринингов метод и са възможни фалшиво положителни или отрицателни резултати. Затова информацията от гинекологичния преглед, колпоскопията и наличието на HPV тест са от изключителна важност.
Взимането на цитонамазка може да се преустанови след 65 години (при условие, че при последното изследване е била в норма) , а също и след операция на тотално отстраняване на матката.
Навременната диагноза може да спаси живота жената или да се избегнат тежки инвалидизиращи операции.

В Mclinic ви очакват лекари, притежаващи необходимите опит и отлична квалификация за точен анализ на резултата.